Liikunta

Liikunta hyvinvoinnin edistäjänä

Liikunnalla on runsaasti positiivisia vaikutuksia kehon ja mielen hyvinvointiin. Säännöllinen liikunta auttaa on osa hyvinvointiamme ja antaa voimia arkeen. Liikunta auttaa myös hallitsemaan stressiä ja ehkäisee masennusta. Vaikeissa elämäntilanteissa liikunta auttaa vähentämään ahdistusta ja jänitystiloja. Liikkuminen on yhteydessä myös lepokykyymme - se parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Säännöllinen liikunta voi parantaa monien sairauksien ennustetta, ja sitä voidaan käyttää jopa lääkkeenomaisesti. 

Lisätietoa terveysliikunnan hyödyistä

Terveysliikuntasuositukset ja vinkkejä liikunnan aloittamiseksi

Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto 

Lähde luontoon haukkaamaan ulkoilmaa, ota ystävä mukaan kävelylenkille tai hyppää pyörän selkään. Tapaile tanssiaskelia, pelaa kaveriporukassa tai sukella pinnan alle. Motivoitumisen kannalta on tärkeintä, että koet liikunnan mielekkäänä. Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto ja nauti sen tuomasta hyvästä olosta.

Espoon Liikuntapalvelujen ja seurojen tarjoamia liikuntamahdollisuuksia

Liikkeelle luontoon! 

Liikkuminen luonnossa on erityisen elähdyttävää hyvinvoinnillemme. Erityisen elvyttäviksi luonnonelementeiksi on todettu vesi, puut, pensaat ja avoin tila sekä esteettiset näkymät. Oleskelu elvyttävissä ympäristöissä saa ihmiset irtautumaan arkipäivän paineista, vähentää fysiologista stressiä, rentouttaa ja parantaa mielialaa. Mielihyvää herättävä ulkoiluympäristö vahvistaa ulkona liikkumisen virkistymis- ja rentoutumiselämyksiä.

Espoosta löytyy runsaasti ulkoilureittejä ja luontopolkuja, joista löydät lisätietoja alta. Jos et pääse luontoon liikkumaan, voit kokeilla vaikka virtuaalista metsäkävelyä. 

Ulkoilu

Virtuaaliset Hyvän mielen metsäkävelyt

Liikunta ja sairaudet

Liike on lääke. Liikunta ehkäisee sairauksia ja tukee niiden hoitoa. Vaikka toimintakyky olisi joiltain osin heikentynyt tai sairastat jotain pitkäaikaissairautta, liikuntaa voi harrastaa kun huomioit sairauden aiheuttamat rajoitteet. Liiku omaa kehoasi kuunnellen ja sovella liikuntaa tilanteesi ja voimiesi mukaan. Jos olet epävarma, onko jokin liikuntamuoto sinulle turvallinen tai sopiva, käänny ammattilaisen puoleen.

Lisätietoa liikunnasta ja sairauksista

Liikunnan rajoitteet ja hyödyt eri sairauksien ja elämänvaiheiden yhteydessä