Painonhallinta

Haluaisitko lisää voimia ja laatua työelämään? Haaveiletko lenkkipolulle lähtemisestä? Ylipainoisena ei ehkä aina pysty harrastamaan kaikkia itselleen mieluisia asioita. Ylipainoon liittyy myös aina lisääntynyt riski sairastua esimerkiksi diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Alta löydät keinoja ja työkaluja pysyvään painonhallintaan.

Painonhallinta

Mitä on painonhallinta?

Painonhallinnan lähtökohtana on omien elintapojen tarkastelu ja muuttaminen. Paino pysyy hallinnassa, kun energian saanti ja sen kulutus ovat tasapainossa. Tavoitteiden tulisi olla sellaisia, että ne on helppo sovittaa omaan arkielämään. Uutta elämäntapaa on opeteltava vähitellen. Pienikin onnistuminen kasvattaa luottamusta omiin voimavaroihin, ja uutta elämäntapaa on helpompi jatkaa. 

Ylipaino ja lihavuus
Laihduttamisen ja painonhallinnan ero
Painonhallinta ja ruoka
Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Lihavuus ja sairaudet

Lihavuus - sen vaikutukset ja hoito
Lapsen lihavuus (Käypähoidon potilasversio)
Aikuisen lihavuus (Käypähoidon potilasversio)

Olenko ylipainoinen?

Painoindeksi (BMI)
Laske painoindeksisi

Aikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa.

Esimerkkejä normaalipainon ylärajasta BMI 25 kg/m2:

Ylipainotaulukko